SOFS pähkinänkuoressa

Asko Artamaa

Nora Van Dok

Mallu Seppä

Suomen Oboe- ja Fagottiseura ry:n (SOFS) perusti neljäkymmentä innokasta oboistia ja fagotistia Tampereella 5.10.1985. Seuran tarkoituksena on edistää oboen- ja fagotinsoittoa Suomessa sekä tehdä nämä soittimet ja niillä esitettävä musiikki tunnetuksi. Suomen Oboe- ja Fagottiseuralla on tällä hetkellä noin 180 jäsentä. Jäseninä on ammattimuusikoita, musiikinopiskelijoita, harrastajasoittajia sekä muita oboen ja fagotin ystäviä, myös yhteisöjä. Varsinaisten jäsenten lisäksi seuralla on myös kahdeksan kunniajäsentä.

kalevileppaSeura järjestää vuosittain jäsenilleen useita tapaamisia, joihin kuuluvat mm. julkiset konsertit, koti- ja ulkomaisin voimin toteutetut koulutus- ja esitelmätilaisuudet sekä soitinnäyttelyt. Seura on tehnyt oboeta ja fagottia sekä niillä esitettävää musiikkia tunnetuksi konsertein eri puolilla Suomea. Lisäksi useana kesänä on esiinnytty konserteissa ja iltamissa Uudenkaupungin Crusell-viikolla.

Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää jäsenlehteä. Se sisältää sekä ajankohtaista tietoa esimerkiksi tulevista konserteista, kursseista ja muista tapahtumista että artikkeleita kotimaisista ja ulkomaisista aiheista, esimerkiksi soitinten historiasta ja nykypäivästä, ulkomaisista tapahtumista ja kansainvälisen oboe- ja fagottiseuran kongresseista, joihin seuran jäsenet ovat osallistuneet sekä esiintyjinä että kuulijoina. Jäsentiedotteeseen voi myös laittaa esimerkiksi osoitteenmuutosilmoituksen tai ilmoituksen ostettavasta tai myytävästä soittimesta.

Seura omistaa Sibelius-Akatemiaan sijoitetun Asser Sipilän nimeä kantavan nuottikokoelman, joka käsittää noin 350 nimikettä - pääasiassa oboemusiikkia, mutta myös jonkin verran fagotti- ja kamarimusiikkia - ja se on seuran jäsenten vapaasti lainattavissa.

Seura on Euroopan vanhin kansallinen oboe- ja fagottiseura. Se on myös Kansainvälisen Oboe- ja Fagottiseuran (International Double Reed Society, IDRS) liitännäisjäsen.